W oddziale dziecięcym prowadzona jest kompleksowa diagnostyka okulistyczna oraz leczenie zachowawcze (cẃiczenia pleoptyczne i ortoptyczne).
Ćwiczenia pleoptyczne
Stosowane w niedowidzeniu, polegają na przywróceniu plamce siatkówki oka chorego jej dominującego znaczenia w polu widzenia (widzenia centralnego). Wykonywane są przy użyciu eutyskopów, stymulatorów widzenia Camp (Campbella), cheiroskopów oraz lokalizatorów dźwiękowych.
Aparaty i urządzenia do ćwiczeń:
Eutyskop – służy do naświetlania oka chorego (niedowidzącego). Stymuluje plamkę żółtą i wspomaga widzenie centralne;
Stymulator widzenia Camp (Campbella) – podczas ćwiczeń powstaje silna stymulacja, która pobudza widzenie centralne (plamkowe) oraz powstaje prawidłowa koordynacja oko-ręka. Dziecko na obracających się kartach Tellera (testy z czarno-białymi prążkami) rysuje obrazek na szybce, za pomocą specjalnych pisaków;
Koordynator-cheiroskop – ćwiczenia polegają na wykorzystaniu zjawiska Haidingera (obracającego się „śmigiełka – wiatraczka”), które widziane jesttylko plamką żółtą. Dziecko patrzy na obracające się śmigiełko, zmuszając tym samym plamkę żółtą do widzenia centralnego;
Lokalizator dźwiękowy – ćwiczenia mają na celu poprawę ostrości wzroku, utrwalenie widzenia centralnego i lokalizację oko-ręka. Dziecko obrysowuje specjalnym rysikiem wzory na aparacie, a gdy popełni błąd, słyszy dźwięk – wtedy wie, że trzeba się poprawić, czyli skorygować lokalizację oko-ręka.
Ćwiczenia ortoptyczne
Celem tego rodzaju ćwiczeń jest doprowadzenie do powstania, wzmocnienia lub rozszerzenia widzenia obuocznego i zmniejszenia kąta zeza u dzieci. Do przeprowadzenia ćwiczeń ortoptycznych wykorzystywane są m.in. synoptofory, cheiroskopy, ekran Hessa i inne urządzenia służące poprawie konwergencji i kontrolowaniu ustawienia oczu.
Aparaty i urządzenia do ćwiczeń:
Synoptofor – podstawowym aparat w leczeniu ortoptycznym. Służy do diagnostyki i leczenia zeza, ćwiczenia fuzji i jej zakresów;
Urządzenie do ćwiczeń konwergencji – zbieżności oczu, tzw. „ślimak”;
Cheiroskop – ćwiczenia te mają pobudzić obuoczne widzenie i usunąć tłumienie. Dziecko jednymokiem widzi obrazek w lusterku, a drugim patrzy na kartkę i wykonuje rysunek, brysowując dokładnie obrazek, który jest „psychicznie” rzutowany na kartkę;
Ekran Hessa
Badanie polegające na ocenie ruchomości gałek ocznych, wykonywane jest metodą koordynometrii.
Głównymi wskazaniami do jego wykonania są:
- zez,
- podwójne widzenie,
- zaburzenia ruchomości gałek ocznych.